Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________

luni, august 4

Interviu cu arhitectul Camil Roguschi



Cel care a stiut cu exactitate conturile lui Nicolae Ceausescu si ce sume de bani contineau a fost Nas, directorul directiei economice a Gospodariei de Partid, singurul om care cunostea exact cati si unde erau banii PCR, ai Securitatii si ai Armatei. Imediat dupa 25 decembrie el a fost anchetat si mai mult ca sigur a dezvaluit procurorilor tot ceea ce stia-asa cel putin sustine cel care a fost arhitectul lui Ceausescu, Camil Roguschi.

- Domnule Camil Roguschi, sunteti printre primele persoane care au fost audiate imediat dupa Revolutie de procurori, care au vrut sa afle de la dvs. secretul conturilor lui Nicolae Ceausescu. Ce declaratii ati facut atunci si care este parerea dvs. de acum?
- Da, asa este, pe 25-26 decembrie 1989 am fost chemat la Parchetul din Str. Batistei si mai intai mi
s-a cerut sa le spun exact unde sunt iesirile din buncarele lui Ceausescu. Le stiam fiindca eu le dotasem cu mobila, covoare si tot ce mai trebuia. Anchetatorilor le-am spus insa ca ar fi bine sa-l intrebe pe generalul Geoana, tatal lui Mircea Geoana, pentru ca el le proiectase si le executase fiind general de armata si un bun inginer de geniu. In mod gresit despre el s-a spus ca ar fi avut grad in securitate. Nu este asa. Doar obiectivele la care lucra erau administrate de securitate. Intorcandu-ma la buncare, eu intram si le dotam dupa ce domnul Geoana le preda la cheie. Eram cu partea frumoasa a lucrurilor... Apoi un procuror m-a intrebat unde sunt banii lui Ceausescu, stiind ca eu eram cel care dotam toate palatele, inclusiv casele lui Nicolae Ceausescu. Am raspuns ca nu stiu, pentru ca atunci cand cumparam ceva ma adresam persoanei care platea: directorul directiei economice a Gospodariei de Partid. In aceasta functie era domnul Nas. El cunostea orice referitor la banii PCR, ai securitatii, ai armatei, fiindca el controla si centraliza toate datele. De altfel, cand am intrat atunci la procuror, intr-o camera alaturata l-am vazut chiar pe Nas. Cand am plecat, insa, nu l-am mai zarit si am aflat ca fusese arestat. A stat inchis 3-4 saptamani, asa cum s-au intamplat si cu diverse persoane din securitate. Procurorii care l-au anchetat, sunt sigur ca stiu unde sunt si cine a luat banii lui Ceausescu. Unul dintre sefii mei, inginerul Solomon, director la directia de investitii a Gospodariei de Partid, imi spunea ca dl Nas are o foicica de carnet pe care era trecuta toata averea PCR. El era mai puternic decat un ministru sau decat un prim secretar de judet.

- Inteleg ca l-ati cunoscut bine pe dl Nas. Ce fel de persoana era?
- Era un om retras, modest, care datorita infatisarii lui imi amintea de comunistul revoltat Constantin Parvulescu. Intr-un fel semana cu un spion, prin atitudinea lui de om temator. Avea o fiica, insa, care studia in Anglia. El a murit, insa, acum vreo doi ani. Toata lumea stia ca el detine contabilitatea lui Nicolae Ceausescu si a PCR si ca ii raporta secretarului gene-ral al partidului toate intrarile si iesirile de bani. Tot dl Solomon ii spunea ca nimic nu pot cumpara pentru palate pana cand nu avizeaza Nas. De aceea, repet, anchetatorii lui Nas stiu cu siguranta unde este averea statului si a PCR pe care Nicolae Ceausescu putea s-o dirijeze dupa cum voia. El personal nu avea nici un fel de conturi si de avere, asa cum am scris si in cartea mea “Ceausescu, adevarul interzis”. Orice obiect care i se aducea lui Ceausescu era trecut in inventar. Conducatorii de partid nu aveau niciodata asupra lor nici un ban. De revelion, de exemplu, cand li se aduceau jocuri mecanice, nu aveau nici macar monezi pentru aparate. Trebuia sa punem noi banii, care fireste nu ni se mai inapoiau.

- Ulterior n-ati mai auzit nimic despre ce s-a intamplat cu agenda lui Nas?
- Nu. Curios mi s-a parut ca dupa asa zisa Revolutie nimeni nu s-a interesat de documentele existente in Comitetul Central. Eu am intrat acolo in a patra zi si am gasit toate birourile si dulapurile sparte si ravasite. Existau si doua incaperi mari pline cu daruri de mare valoare, unele primite, altele urmau a fi oferite invitatilor de rang inalt. Multe dintre ele erau din aur. Toate insa disparusera. Intr-o usa metalica a uneia dintre aceste camere se trasesera vreo 500 de gloante ca sa fie deschisa. De asemenea, unii dintre salariatii Gospodariei de Partid si-au luat arhiva, au transportat-o prin tunelul subteran dintre Comitetul Central si Sala Palatului si au depozitat-o pe holurile salii. Oricine putea sa ia ce vrea. Intorcandu-ma la agenda, cred ca tot procurorul care l-a anchetat pe Nas stie cel mai bine unde este si probabil ca a raportat inca de atunci celor din condu-cerea FSN. Ma intreb de ce acei procurori nu au curajul sa vorbeasca.

- Si totusi, nu puteti identifica nicio persoana care ar fi putut intra in posesia unei parti din banii lui Ceausescu?
- Nu. Dar din ceea ce am auzit din discutii, cand era nevoie sa se cumpere in valuta erau pomenite diverse persoane nu cu functii mari, dar care se aflau la Singapore, Hong-Kong, Montevideo, Zürich sau Cipru. Probabil ca acolo erau stocate fondurile.

- Printre cei care cer aflarea conturilor lui Nicolae Ceausescu este si presedintele PC Dan Voiculescu, acuzat de unii ca ar fi beneficiat de astfel de fonduri. L-ati cunoscut inainte de ‘89?
- In trecere, fiindca nu am avut nicio activitate legata de intreprinderea lui. Il intalneam cateodata la sedintele de partid, dar nu am avut nici un contact cu el, dar stiu ca cei care conduceau firme de genul celei a domnului Voiculescu erau puternic verificati de securitate. Consider ca Dan Voiculescu nu stie unde sunt conturile si deci nu a luat nici un ban din ele. Putea sa manipuleze doar fondurile pe care le gestiona ca director al intreprinderii pe care o conducea.

- Domnule Camil Roguschi, credeti ca se vor afla vreodata conturile in care s-ar fi aflat “averea diavolului”?
- Nu sunt conturile lui Nicolae Ceausescu, ci ale statului, care a mostenit tot, inclusiv averea PCR. La ora actuala, cred ca ele sunt complet jefuite de persoane care sunt atat de sus ca nu pot fi verificate. Despre banii ramasi prin alte tari, in preziua mortii lui Nicolae Ceausescu si care trebuiau sa se intoarca in tara cel mai bine poate vorbi Stefan Andrei, atunci ministru de Externe.

Niciun comentariu: