E. MIHALCEA
"CALE". Viitorul tarii traieste sub mirajul show-bizului si al oamenilor cu bani
Scoala este plictisitoare si neinteresanta, nu ofera modele in viata, iar elevii de liceu si-ar alege ca tipare pentru viitor, in cel mai rau caz, profesorii si oamenii de cultura. Acestea sunt datele relevate de studiul "Motivatia invatarii si reusita sociala", realizat de Institutul de Stinte ale Educatiei.
Studiul a fost efectuat pe elevii din anii terminali ai liceului si ai invatamantului profesional si tehnic. Foarte important este faptul ca acesti tineri si-au realizat intreaga activitate scolara, respectiv de la clasa I pana la liceu inclusiv, in anii de dupa Revolutia din 1989. Aceasta perioada a fost caracterizata atat prin schimbari sociale majore dar si printr-un grad ridicat de instabilitate. Mai mult decat atat, fiecare guvernare a adus schimbari in legislatia privind educatia.
MODELELE. Un procent de 33,8% dintre elevi considera ca scoala nu este utila in pregatirea pentru viata sociala si profesionala. De asemenea, 36,3% dintre tineri spun ca scoala nu ofera modele, ca este plictisitoare si neinteresanta (5,5%). Mai mult decat atat, liceenii sunt de parere ca scoala nu are nici o legatura cu viata reala (68,9%) si ca nu le ofera nici o sansa pentru viitor (19,6%). O solutie, din punctul lor de vedere, ar fi ca scoala sa fie completata cu ceva pentru a le oferi reusita in viata (25,45%). Elevii merg la cursuri pentru lucrurile pe care le invata si pentru ca la final obtin o diploma.
Studiul scoate in evidenta faptul ca majoritatea tinerilor (88,9%) au modele in viata. Pe primul loc in topul preferintelor, cu un procent de 36,5%, se situeaza vedetele de televiziune, respectiv frumusetile siliconate, "macho men-ii" imbracati in costume Armani, oameni din a caror lume nu lipsesc banii si masinile luxoase. De unde isi aleg elevii modelele? Vizionarea programelor de televiziune reprezinta cel mai frecvent comportament de petrecere a timpului liber, conform studiului Gallup din 2004 –"Expunerea copiilor la programe radio si TV". Probleme grave ar putea aparea, conform realizatorilor studiului, atunci cand tinerii vor ajunge la maturitate si vor constata ca lumea reala este cu totul alta. Socul ar putea fi cu atat mai mare cu cat viata in Romania nu este aceeasi cu cea de pe micul ecran.
OAMENII POLITICI. Pe locul al doilea in preferintele liceenilor se claseaza familia, cu 16,6 %, iar sportivii sunt modelul preferat de 13,3% dintre tineri. Aceasta s-ar putea explica tot prin influenta televiziunii, tinand cont de faptul ca spatiul alocat sportului de catre televiziune sub forma de transmisii sportive sau emisiuni dedicate unor campioni plaseaza domeniul intr-o lumina foarte atragatoare. De aceea, in Romania, sportul poate fi o optiune de top pentru cariera tinerilor liceeni, deoarece sportivii de succes sunt mai bine remunerati fata de alte categorii socio-profesionale. Omul de afaceri este un model pentru 11,2 % dintre elevi, ceea ce situeaza aceasta optiune pe locul al patrulea. In schimb, oamenii politici se bucura de foarte putin credit si respect din partea tinerilor, doar 5% dintre acestia (locul al saptelea) ar dori sa ii aiba drept model. Putina simpatie de care se bucura oamenii politici in randul tinerei generatii e un semnal negativ, care arata ca liceenii nu sunt dornici sa imbratiseze o cariera politica.
FARA CURSURI. Interesant este ca elevii care si-au ales ca model din randul oamenilor de afaceri considera ca nu au nevoie de scoala pentru a ajunge precum persoana aleasa (20,6%). Nici cei care au modele din randul oamenilor politici nu cred ca scoala este imperios necesara pentru a te face politician (10,0%). O parte dintre elevi (30,3%, respectiv locul intai in ierarhie) spun ca si-au ales modelul de succes pentru ca e realizat profesional. Conform realizatorilor studiului, acest lucru demonstreaza in primul rand confuzia din mintea multor tineri care cred ca pseudo-vedetele din showbiz-ul autohton sunt niste persoane realizate profesional. Altii, 25,0 %, au ales modelul de succes datorita notorietatii pe care le-o poate da activitatea pe platourile televiziunii.
Educatia este pe penultimul loc in ierarhie, cu doar 2,7% din optiuni, in conditiile in care profesorul este considerat un model de urmat numai pentru 7,5% dintre tineri.
ESECUL. Religiozitatea se situeaza pe ultimul loc ca motiv pentru alegerea unui model, avand sub 1% dintre optiuni. Aceasta arata ca tanara generatie se situeaza la antipod fata de parintii lor, care aleg in toate sondajele de opinie Biserica drept institutia in care au cea mai mare incredere. Tinerii sunt de parere ca succesul in viata se datoreaza in primul rand trasaturilor de personalitate (28,5%), aspectului fizic (25,7%) si doar 15,2% cred ca se datoreaza muncii.
Mai mult decat atat, doar doi tineri din cei 1.634 care au raspuns intrebarii au spus ca si-au ales un anumit model pentru ca e "persoana cinstita" si "persoana harnica", ceea ce ar putea duce, dupa cum spun cercetatorii de ISE, la un esec al familiei, scolii si societatii.
BANII SI MASINA. Cu toate acestea, majoritatea tinerilor (33,3%) isi doresc in primul rand o familie.
20% dintre liceeni doresc ca peste 10 ani sa aiba bani, 15,4% isi doresc o casa, iar 13,6% o masina. Insumand procentele reiese faptul ca 49% dintre tinerii investigati sunt de parere ca banii si bunastarea materiala garanteaza succesul in viata. Poate de aceea, cei mai multi elevi care au spus ca nu vor sa-si continue studiile, ci sa-si gaseasca imediat ceva de munca, sunt aceiasi care au optat pentru sportivi ca model de succes (7,2%). In schimb, tinerii care ar vrea sa termine scoala si sa studieze in continuare, in timp ce-si cauta si un loc de munca, au ales ca modele oamenii politici.
Esantionul final cuprinde 2.007 de tineri, dintre care 1.834 sunt elevi din mediul urban si 173 elevi de la sate. Acestia provin de la scoli din 17 judete, acoperind toate zonele geografice si economice ale tarii.
"RETETE"
Televiziunea influenteaza in cea mai mare masura elevii in alegerea modelelor, ea ofera "retete de viata", impune "eroi" care se constituie in modele cu care generatiile tinere se identifica, imitandu-le comportamentul si atitudinea. Reprezentantii ISE concluzioneaza ca vechea sarcina de transmitere a modelelor care ii revenea scolii a fost preluata in prezent de televiziune. Studiul "Expunerea copiilor la programe radio si TV" (2004, Metro Media Transilvania si The Gallup Organization), releva date ingrijoratoare: "vizionarea programelor de televiziune reprezinta cel mai frecvent comportament de petrecere a timpului liber" si este asociat cu expunerea copiilor si tinerilor la violenta, pornografie, consum de alcool.
JOBURI
Tinerii isi doresc sa lucreze in domeniul serviciilor (7,8%), fara a avea studii superioare. 6,2% dintre liceeni sunt atrasi de meserii specifice domeniului artelor sau audiovizualului, cum ar fi interpret de muzica clasica sau muzica usoara, ziarist, crainic, impresar, 5,7% opteaza pentru domeniul economic (expert contabil, economist, manager), 4,6% pentru domeniul ordinii publice si al armatei (politist, jandarm, ofiter), 5,3% doresc sa fie sportivi, 4,3% dintre ei opteaza pentru meserii din domeniul sanatatii si al asistentei sociale (medic, farmacist, asistent medical, asistent social), 3,4% pentru meseria de profesor. Nici un elev nu a mentionat meserii din domeniul agricol sau minier, desi o treime dintre ei provin din mediul rural.
(Submisa prin email)
Locul unde cititorii de la PEROMANESTE pot initia automat, urmari, comenta linii de conversatie pe care le doresc. Intentia de a moderara este minima! Ca urmare, va rugam sa nu alocati resursele categoriilor nepublicabile. Multumim!
PENTRU A PUBLICA, CLICK AICI SAU TRIMITETI EMAIL LA peromaneste at google.com
Mentionati va rugam numele sub care si locul unde vreti sa va apara submisia!
Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:
Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:
Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.
Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!
______________________________
Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.
Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!
______________________________
Un comentariu:
Ana, observatia ta este la nivel micro-social sau aproape psihologic. Problema e ca multi dintre oamenii din spatele numerelor vor gasi foarte dificila trezirea la realitate--cand le va trebui o casa, vor avea de format o familie etc. Din pacate, reteta succesului nu este tot atat de sexy ca cea promvata de mass-media, iar discernamantul se pare ca lipseste nu numai elevilor de liceu din Romania. Oamenii se pare ca au fost lasati cu ei insisi si va trebui sa treaca timp, si tot felul de convulsii, pentru a se genera de catre societate repere alternative...
Trimiteți un comentariu