Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________

marți, aprilie 14

SALVARE IN CAZ DE CUTREMUR

Extras din articolul lui Doug Copp despre "Triunghiul vietii", editat
de Larry Linn.

Numele meu este Doug Copp. Sunt seful Salvarii si Managerul
pentru dezastre al Echipei Americane Internationale de Salvare (ARTI),
cea mai experimentata echipa de salvare. Informatiile din acest
articol vor salva vieti in caz de cutremur.
M-am tarat in interiorul a 875 de cladiri prabusite, am lucrat cu
echipe de salvare din 60 de tari, am fondat echipe de salvare in mai
multe tari si sunt membru a mai multe echipe de salvare din diferite
tari. Am fost Expertul Natiunilor Unite in Micsorarea Dezastrelor
(UNX051-UNIENET) timp de doi ani. Am lucrat la fiecare dezastru major
din lume din 1985, exceptand dezastrele simultane.
In 1996 am facut un film care a demonstrat metodologia mea de
supravietuire ca fiind corecta. Guvernul Federal Turc, orasul Istanbul
, "Universitatea din Istanbul ", Case Productions si ARTI, au cooperat
pentru a filma acest test stiintific.

Am prabusit o scoala si o casa cu 20 de manechini inauntru. Zece
manechini s-au "aplecat si acoperit" si 10 manechini i-am folosit in
metoda de supravietuire "triunghiul vietii". Dupa ce cutremurul
simulat a avut loc, am intrat printre daramaturi si am intrat in
cladire pentru a filma si a documenta rezultatele. Filmul, in care am
practicat tehnicile mele de supravietuire sub conditii direct
observabile si stiintifice, relevante pentru prabusirea de cladiri, au
aratat ca ar fi fost 0% supravietuitori pentru metodele cu "aplecat si
ascuns". Ar fi fost mai probabil 100% supravietuire pentru oamenii
care ar fi folosit metoda mea, "triunghiul vietii". Acest film a fost
vazut de milioane de telespectatori la televiziunea din Turcia si
restul Europei si a fost vazut in USA , Canada si America Latina, pe
programul TV RealTV.


Prima cladire in care am intrat, a fost o scoala in Mexico City , in
timpul cutremurului din 1985. Toti copii erau sub bancile lor. Fiecare
copil a fost zdrobit pana la grosimea oaselor lor. Ar fi putut
supravietui daca s-ar fi intins jos, langa bancile lor, pe culoarele
dintre banci. M-am intrebat de ce copiii nu erau pe culoarele dintre
banci. Nu am stiut atunci ca acelor copiii l-i s-a spus sa se ascunda
sub ceva stabilit dinainte, cand cladirile s-au prabusit, greutatea
tavanelor care au cazut pe obiectele de mobilier, le-au zdrobit pe
acestea din urma, lasand un spatiu sau vid langa ele. Acest spatiu
este ceea ce eu numesc "triunghiul vietii". Cu cat obiectul e mai
mare, cu atat e mai puternic si se va compacta mai putin. Cu cat
obiectul se va compacta mai putin, cu atat va fi mai mare vidul
(golul) si cu atat mai mare probabilitatea ca persoana care foloseste
acest gol pentru siguranta nu va fi ranita.
Data viitoare cand priviti cladiri prabusite, numarati "triunghiurile"
pe care le vedeti formate. Sunt peste tot. Este cea mai comuna forma
pe care o vei vedea intr-o cladire prabusita. Sunt peste tot. Am
antrenat Departamentul de Pompieri din Trujillo (populatia de 750.000)
cum sa supravietuiasca, sa aiba grija de familiile lor si sa-i salveze
pe altii in caz de cutremur.

Seful salvarii din Dpartamentul de Popieri din Trujillo este profesor
la Universitatea Trujillo. M-a insotit peste tot. Si-a dat declaratia
personala: "Numele meu este Roberto Rosales. Sunt seful salvarii din
Trujillo . Cand aveam 11 ani, am fost prins inauntrul unei cladiri
prabusite. Aceasta situatie a aparut in timpul cutremurului din 1972,
care a omorat 70.000 de oameni. Am supravietuit in "triunghiul
vietii", care a existat langa motocicleta fratelui meu. Prietenii mei,
care au nimerit sub pat si sub mese, au fost zdrobiti si omorati. (da
mai multe detalii, nume, adrese, etc.). Sunt exemplul viu al
"tiunghiului vietii". Prietenii mei sunt exemplul "aplecat si
acoperit".

DOUGG COPP sfatuieste:

1) Oricine care pur si simplu "se apleaca si se acopera" cand
cladirile se prabusesc, este zdrobit si ucis. De fiecare data, fara
exceptie. Oamenii care se pun sub obiecte, ca birouri sau masini, sunt
intotdeauna zdrobiti.

2) Cainii, pisicile si copii mici sunt uneori in mod natural ghemuiti
in pozitia fetala. Si tu ar trebui sa faci la fel in caz de cutremur.
Este un instinct de supravietuire natural. Poti supravietui intr-un
mic gol. Du-te langa un obiect, langa o canapea, langa un obiect mare
si voluminos, care se va comprima intr-o oarecare masura, dar care va
lasa un gol langa el.

3) Cladirile din lemn sunt cele mai sigure cladiri in timpul unui
cutremur. Motivul este simplu: lemnul este flexibil si se misca cu
forta cutremurului. Daca acea cladire din lemn se prabuseste, sunt
create mari goluri de supravietuire. De asemenea, cladirile din lemn
au mai putina greutate concentrata care se poate prabusi. Cladirile
din caramizi se vor sparge in caramizi individuale. Caramizile vor
cauza multe rani, dar mai putine trupuri zdrobite decat lespezile din
beton.

4) Daca esti in pat, pe timp de noapte si apare un cutremur, pur si
simplu rostogoleste-te jos din pat. Un vid de siguranta va exista in
jurul patului. Hotelurile pot obtine o rata mai mare de supravietuire
in cutremure, daca pun un semn pe spatele usii fiecarei camere,
spunandu-le ocupantilor sa se intinda pe podea, langa baza patului, in
timpul unui cutremur.

5) Daca apare un cutremur in timp ce te uiti la televizor si nu poti
scapa usor iesind pe geam sau pe usa , atunci intinde-te jos si
ghemuieste-te in pozitie fetala, langa canapea sau un obiect mare.

6) Toti care se aseaza sub usa de la o intrare cand cladirea se darama
sunt omorati. Daca stai sub o usa de la o intrare si tocul usii cade
inainte sau inapoi, vei fi zdrobit de tavanul de deasupra. Daca tocul
cade in parti, vei fi taiat in doua de intrarea usii. In oricare din
cazuri vei fi omorat.

7) Niciodata sa nu mergi la scari. Scarile au un moment de frecventa
diferit (se leagana separat de partea principala a cladirii). Scarile
si restul cladirii se lovesc reciproc in continuu, pana cand are loc
prabusirea scarilor. Oamenii care se duc pe scari inainte sa se
prabuseasca, sunt ciopartiti de treptele scarii. Sunt mutilati oribil.
Chiar daca imobilul nu se prabuseste, nu mergeti pe scari. Scarile
sunt cea mai de asteptat parte a cladirii de a fi avariate. Chiar daca
scarile nu sunt prabusite de cutremur, s-ar putea prabusi mai tarziu,
cand ar putea fi aglomerate cu oameni. Ar trebui intotdeauna sa fie
verificate chiar daca restul cladirii nu este avariat.

8) Mergeti langa zidul exterior al cladirilor sau in afara lor daca
este posibil - este mult mai bine sa fi langa exteriorul unei cladiri
decat in interior. Cu cat esti mai in interior fata de perimetrul
exterior al cladirii, cu atat este mai mare probabilitatea ca drumul
tau de scapare sa fie blocat.

9) Oamenii din interiorul vehiculelor sunt zdrobiti cand soseaua de
deasupra cade intr-un cutremur si le zdrobeste vehiculele; ceea ce s-a
intamplat cu lespezile dintre puntile de trecere ale Autostrazii
Nimitz. Victimele cutremurului din San Francisco au stat in interiorul
vehiculelor. Au fost toti omorati. Ar fi putut cu usurinta sa
supravietuiasca iesind afara si intinzandu-se langa vehiculele lor,
spune autorul. Toate masinile zdrobite au avut goluri de aproximativ
1,5 m langa ele, cu exceptia masinilor care au avut coloane cazute
direct peste ele.

10) Am descoperit, in timp ce ma taram inauntrul unei institutii
ziaristice si al altor institutii cu multa hartie, ca hartia nu se
taseaza. Se gasesc goluri mari in jurul teancurilor de hartie.

Niciun comentariu: