Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________

marți, februarie 15

Semnele trecutului


horses' behind, originally uploaded by Vilseskogen.

Ecartamentul standard al cailor ferate din Statele Unite
> este de 143.5 cm. Este un numar foarte ciudat. De ce se
> foloseste acest ecartament?
> Pentru ca asa se construiau in Anglia , iar primele cai
> ferate din SUA au fost facute de englezi expatriati.
>
>
> De ce construiau englezii asa? Pentru ca primele cai
> ferate au fost facute de oamenii care construisera
> tramvaiele premergatoare trenului si acesta era ecartamenul
> folosit de ei. Dar de ce se folosea la tramvaie acest
> ecartament?
>
>
> Atunci cind au inceput sa se faca tramvaiele s-au folosit
> aceleasi scule si sabloane pe care le foloseau pentru a
> construi trasuri, iar la acestea, asta era spatierea
> rotilor. Dar de ce aveau trasurile nevoie de aceasta
> distanta intre roti?
>
>
> Ei bine, daca ar fi incercat sa foloseasca orice alta
> spatiere,rotile s-ar fi rupt in cele din urma pe vreunul din
> vechile drumuri din Anglia , pentru ca aceasta era departarea
> dintre santurile sapate de alte roti de-a lungul timpului.
>
>
> Cine construise aceste drumuri?
> Primele drumuri ce acopereau mari distante in Europa (si in
> Anglia ) au fost construite de Roma Imperiala, pentru
> legiunile ei. Multe drumuri au fost folosite de atunci pina
> in ziua de azi. Iar carele de lupta romane au sapat primele
> santuri in ele, si dupa aceea toata lumea si-a potrivit
> rotile dupa ele, ca sa nu riste sa si le strice. De vreme ce
> carele de lupta erau facute de romani (sau la comanda lor)
> erau toate la fel in privinta
> standardelor.
>
> Ecartamentul cailor ferate din Statele Unite de 143.5 cm
> deriva din specificatiile originale pentru carele de lupta
> romane. Birocratia este nemuritoare.
> Astfel ca, daca vreodata va intilniti cu cine stie ce
> specificatii stranii si va intrebati "de unde
> fundu' calului le-au scos astia?" este perfect
> posibil sa fie o intrebare corecta, pentru ca, de exemplu,
> carele de lupta romane erau facute astfel incit latimea
> lor sa fie cit fundurile celor doi cai. Astfel am gasit
> raspunsul la intrebarea de la care am pornit initial.
>
>
> Si acum partea interesanta. Cind privim naveta spatiala
> pe platforma ei de lansare, vedem doua rachete auxiliare
> atasate de rezervorul principal de combustibil. Acestea sunt
> "Solid Rocket Boosters" -- SRB. SRB-urile sunt
> facute de Thiokol la fabrica din Utah . Inginerii care au
> proiectat SRB-urile ar fi vrut sa le faca mai mari in
> diametru, dar ele trebuiau transportate cu trenul de la
> fabrica pina la locul de lansare. Calea ferata trece
> printr-un tunel in munti. SRB-urile trebuiau sa incapa in
> tunel. Tunelul este facut pe masura caii ferate, care este
> la rindul ei cam cit dosurile a doi cai. Astfel ca, una
> din trasaturile esentiale ale propulsiei celui mai puternic
> mijloc de transport din ziua de azi a fost determinata acum
> mai mult de doua mii de ani, de latimea standard a 2 dosuri de cal...

Niciun comentariu: