Problema nationalitatilor va trebui tratata in cadrul pacii americane in asa fel incat sa nu stanjeneasca coordonarea economica a tarilor din Europa de est. Epoca autoritatii necontestate a principiului nationalitatilor pare a fi trecut. Acum trec pe planul intai consideratiile de geografie economica privind unitatea regiunilor si a retelelor de cai de comunicatie. Daca guvernul roman va adopta o politica concilianta fata de nationalitatea maghiara, e putin probabil ca echilibrul economic sa fie tulburat prin schimbari de frontiera in Transilvania. (...)"
"Revolutia rusa si evenimentele contemporane din Extremul Orient au pus in evidenta accidentele ce pot interveni in cursul procesului de raspandire a culturii si civilizatiei, concepute de patura conducatoare a popoarelor din jurul Atlanticului de Nord, in toate clasele sociale din toate tarile tuturor continentelor. Clasele, teritoriile si popoarele a caror integrare in ea este impiedecata sau intarziata pot da nastere la revolte si razboaie intestine. Neajutate sa inteleaga obiectivele culturii moderne si sa beneficieze de inlesnirile civilizatiei moderne, acelea pot lupta cu resurse ale civilizatiei moderne impotriva curentului principal al evolutiei moderne. Dupa ce progresul mijloacelor de comunicatie a apropiat continentele si tarile si a facut ca planeta sa devie o lume unica, astfel de secesiuni pun in cauza celelalte state din toate continentele. Orice impiedicare ori intarziere a integrarii in civilizatia si cultura moderna a unor clase sau popoare de catre clase conducatoare sau puteri coloniale constituie un pericol mondial. In veacul trecut, indaratnicia aristocratiei rusesti in a concede burgheziei, taranimii si muncitorimii
"Putem aborda mai multe lucrari de mare amploare si importanta de ordin continental care sa ofere plasament capitalurilor straine si debusee importante si permanente pentru industria si comertul lor. Poate fi vorba despre: 1. dezvoltarea retelei rutiere; 2. crearea unui sistem de mari centre producatoare de energie electrica legate intre ele; 3. electrificarea retelei de cale ferata; 4. regularea cursului si amenajarea pentru navigatie a mai multor rauri. Avem nevoie nu numai de modernizarea soselelor nationale si judetene, ci si cu deosebire, de pietruirea soselelor comunale pentru a face cu putinta valorificarea produselor agricole. Aceasta din urma lucrare ar trebui rezolvata repede, in decurs de putini ani, cu concursul gratuit al populatiei fiecarui sat. Se va crea concomitent premisa pentru largirea pietei de automobile, pentru crearea de catre marile societati producatoare a unor uzine de montare in tara a tipurilor ce vor fi cerute in mai mare masura. (...)
Subzista riscul ca distrugerile si pradaciunile sa ia dimensiuni exceptionale in momentul viitoarei prabusiri. De data aceasta nu vor lipsi nici justificarile. De vreme ce mai totul a ajuns sa apartina Statului, a distruge si a prada industria, transporturile, serviciile publice, agricultura, se va pretinde si va apare ca ...
Experienta denazificarii din Germania poate furniza desigur multe indicatii utile. Notam cu titlu de sugestie procedeul urmator. Distinctie intre sefi si simpli inscrisi. Obligativitatea depunerii in primele zile a unei declaratii asupra activitatii politice in cadrul institutiilor, intreprinderilor, corporatiilor. In cazul sefilor arestare, judecare si executarea pedepsei. In cazul simplilor membri, completarea unei declaratii indata dupa constituirea autoritatilor, condamnare in bloc la cateva tipuri de pedepse (dupa data inscrierii, functii detinute) a caror executare ar fi socotita suspendata, pana la o prima infractiune politica. Chiar neexecutata, condamnarea ar pune oarecare frau oportunistilor tinandu-i departe in primii ani. Va putea fi evitat si valul interventiilor care ar fi mare, in caz ca s-ar recurge la procedura judiciara. Astfel s-ar putea trece la ordinea zilei dupa putine saptamani si s-ar evita provizoratul care a durat ani in Germania".
-----------Anton Galopentia, sociolog roman
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu