Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________

miercuri, octombrie 19

d'ale noastre, ale oltenilor

b.d. din Israel



[...] 2 legiuni cu evrei din Iudea, chiar au existat ! Ca nu ''pica bine'' acest adevar, ca sunt unii care vor sa ingroape istoria, stim. Nu ''pica bine'' nici faptul ca in limba romana sunt si
cuvinte derivate din ebraica :) Nu convine, caci asta ar fi o recunoastere a faptului ca acei evrei au trait pe pamantul Daciei, si au ramas acolo...
Vrei exemple ? Mehadia, langa Baile Herculane. Numele localitatii vine de la ''Mei Had'', care in traducere inseamna ''ape tari, ape ascutite'', astazi numite oficial ''ape termale sulfuroase''.
Ai auzit cred de numele raului Birzava, fost Berzava. Numele se trage din denumirea antica, in ebraica, ''Beer Zahav'', care inseamna ''putz de aur''. Si pe acele vremuri se cauta aur ;)
Intreaba olteni, cum se spune acolo, la sate, in Oltenia, unei surori mai mari sau unei matusi. ''Doda'' ! In ebraica, matusa se spune... ''doda'' :)))






Pacuraras din Valea Ciorii

As vrea sa aduc cateva lamuriri referitoare la componenta - nu exclusiv evreiasca ci SEMITICA - a unor unitati - iar nu legiuni intregi - ale armatei romane din Dacia..
Si sa definesc mai intai componentele armatei romane de ocupatie in Dacia:
1. Unitatile formate din cetateni romani - legiones..
Legiunile cantonate sau detasate temporar pe perioada celor 17 decenii in Dacia au fost urmatoarele : XIII Gemina ( pe toata durata existentei provinciei), V Macedonica, IV Flavia, I Adiutrix, VII Claudia, I Italica, vexillationes (detasamente ) ale X Fretensis, XXII Primigenia .
2.Auxilia (trupe auxiliare), cu trei tipuri de organizare :
-alae - de unde romanescul ''alai'' - similar regimente , divizioane de cavalerie.Atestate sunt 16, dintre care permanente peste 10.
- cohortes - similar regimente, batalioane de infanterie.Atestate in jur de 50, stationate permanent vreo 35- numeri - militii etnice - Atestate mai mult de 15.
3. Formatii de garda ( escorta) si paza - Singulares (legati augusti, consularis), beneficiari (stationar).

De exemplu cel mai vechi document epigrafic ce mentioneaza provincia Dacia este o diploma din 11 august 106 prin care se acorda cetatenie romana inainte de termen unui contingent de luptatori din Cohors I Brittonum militaria, pentru comportare exceptionala in luptele cu dacii.Sunt mentionate mentionate in acel an in alte diplome,pe langa cele 2 legiuni XIII Gemina si IV Flavia Felix., inca 5 alae, 22 cohortes precum si formatiunea Pedites Singulares Britannici.
Mai sunt mentionate in diplome militare si alte trupe auxiliare a caror denumire le indica originea: Cohors I Hispanorum in castrul de la la Bretzcu, Coh. III Gallorus, castru la Hoghiz, Coh. II Flavia Bessorum castru la Cincsor, Ala Palmyrenorum castru la Borosneu, Coh. II Flavia Numidarum castru Feldioara s.a s.a.

Acuma in ceea ce priveste elementul oriental in Dacia, exista relativ numeroase izvoare epigrafice si care nu sunt DELOC ocultate cum zice doamna b.d.Dimpotriva, exista lucrari atat straine cat si romanesti ce documenteaza existenta religiilor de provenienta orientala in Dacia.
Iar intre aceste culte, dominante sunt in primul rand cele de provenienta semitica siriana si specific palmireana, cu prezenta specifica a zeitailor Baalim..
Sa reamintim aici ca popoarele semitice au fost definite astfel dupa apartenenta la o familie de limbi..

Asa cum am mai postat odata, izvoarele epigrafice CERTE vorbesc despre existenta unor trupe auxiliare cu componenta etnica siriana, semitica:
Commagerieni din Cohors I si II Flavia Commagenorum, promotori ai celei mai raspandite divinitati siriene in Dacia, Baal din Doliche.
Itureeni (Ituraei) in unitatile Ala I Augusta Ituraeorum sagittariorum, Coh. I Ituraeorum equitata..
Palmirienii sunt cei mai numerosi intre militarii din orientul apropiat.Sunt cunoscute urmatoarele trupe auxiliare ( nu Legiones) : Palmyreni sagittarii ex Syria, Numerus Palmyrenorum Optatianensium, Numerus Palmyrenorum Porolissnsium si Numerus Palmyrenorum Tibiscensium, Coh. I Antiochiensium, Coh. I Tyriorum sagittariorum...

Principalele culte orientale documentate prin CERTE izvoare epigrafice in Dacia Romana sunt:
Iuppiter dolichenus - un Baal sirian sincretizat
Dea Syria - atestata epigrafic in mai multe orase ale Siriei, Egiptului si Libanului
Baltis - la origine Ba'alath
Aziz - zeu de origine araba unanim acceptata
Malachbelus- zeu al soarelui palmirian
Bel Hammon - zeu de origina punica, numit ca atare in miii de inscriptii cartaginez sau in centrele feniciene.
Fenebal- origine palmiriana ( fata lui Ba'al)
Manavat - divinitate araba (Manavat e pluralul de la Manat, mentionat ca atare in Coran)

Cam atat despre divinitatile de origine semitica cerebrate in Dacia Romana.
Acuma cate ceva despre cateva antroponime teoforice de origine semitica, asa cum apar in diplome militare : Abedallatus ( slujitorul zeitei Allat), Athenatan, Barhadades, Barsemia, Bolhas (bwl'h, Bol este fratele), Borafas, Gaddes, Ragysbel, Zabdibol (zbdbwl, darul lui Bol).dar mai sunt....

Ca sa n-o mai lungesc, pentru ca e foarte mult de spus...
E foarte adevarat ca alaturi de daci, romani si alte neamuri ex toto Orbe romano a existat in Dacia cucerita si o componenta de origine semitica , asa cum arata clar izvoarele epigrafice..
Doamna b.d. are dreptate cu privire la originea semitica a unor toponime, datorata soldatilor de origine semitica...

Insa nu am gasit sa reiasa de nicaieri ca e vorba doar de iudei cetateni romani care sa fi facut eventual parte din legiones, ci intr-o mai mare masura de populatii de origina semitica siriana, arameeana si caldeeana -definite de aceeasi limba semitica originara , grupate - asa cum arata inscriptiile - in formatiuni militare auxiliare...

O rog pe doamna b.d. sau cine mai este in cunoastinta sa-mi indice o sursa, pentru ca eu mi-am mancat o buna parte din zi rasfoind ''Cultele orientale in Dacia Romana'' de Silviu Sanie - Ed. Stiintifica si enciclopedica Bucuresti 1981 si volumele I si II din ''Inscriptiile Daciei Romane'' - Editura Academiei Bucuresti 1975 si n-am gasit nimic despre izvoare privind cultul lui IHWH in Dacia romana..


De la: b.d. din Israel

Spre regretul meu, nu am posibilitatea sa rasfoiesc ''Inscriptiile Daciei Romane''. Dar, deoarece ai scris ca tu o ai (posibilitatea);), te-as ruga sa cauti in volumul III/1, pag 153. Sper ca vorbim despre aceeas carte, de I.I. Russu, Ed. Acad. 1977. Inainte de toate, vreau sa-ti spun ca materialul pe care ma bazez este o serie de articole, aparute aici in urma cu cativa ani, in presa de limba romana din Israel. La pagina respectiva, se face referinta la un monument funerar, descoperit in 1875 la Jupa (jud.Caras-Severin). Punctul de baza, care dovedeste ca monumentul apartine unui soldat evreu din Legiunea Romana, este primul cuvant sapat, inaintea celorlalte
care reprezinta numele decedatului, cuvantul fiind AETERNO. Adica, ''Eternului'', unul din numele cu care se adresau atunci evreii, catre D-zeu. Detalii despre acest monument poti gasi in carte, la pagina care ti-am specificat-o. Alt document despre care poti gasi informatii mai ample, in aceeas carte, volumul I, editia 1975. O diploma militara din tabla de cupru, gasita tot la Jupa, data in anul 157 e.n., lui ''Barsimo, fiul lui Callistena din Caesarea (Iudeea). ''Bar'' in limba arameica inseamna
''fiu''. Cuvantul respectiv este folosit si astazi in Israel, cu acelas inteles. Numele ''Barsimo'' este scris stalcit. Numele era ''Bar Simson'', adica ''fiul lui Simson'', cel puternic, din Biblie :) Tatal soldatului are nume grecesc, obicei raspandit pe atunci la evrei in orientul elenizat. In cartea respectiva poti gasi multa informatie despre evreii din Dacia Romana, dar pt a intelege anumite forme sub care isi scriau adevaratele nume...trebuie sa cunosti si putina ebraica :)...
Am inca f mult material pe aceasta tema, dar nu mai am timpul necesar...:)


Scorilo din Buridava

Un soldat nu inseamna o legiune. Daca puteti dovedi dincolo de orice dubiu ca a fost o legiune compusa macar in majoritate (daca nu in totalitate) din soldati evrei, atunci avem o baza de discutie. Inainte nu.

Asadar, daca inteleg bine, "Simo" este un "Simson" grecizat. Si totusi, de unde legiuni intregi de evrei?

Eu zic ca mai trebuie sa "sapam" - prin documente, ca si pe teren - sa vedem care era de fapt compozitia etnica a unitatilor militare atestate pe teritoriul Daciei. Inainte de asta, vorbim palavre.


De la: b.d. din Israel

Nu cred ca n-ai inteles ce-am scris...''Simson'' este categoric nume ebraic, (cunosti doar Biblia, nu ?), numele elenizat la care ma refeream este Callistena..


Pacuraras din Valea Ciorii

b.d. a scris:
Spre regretul meu, nu am posibilitatea sa rasfoiesc ''Inscriptiile
Daciei Romane''. Dar, deoarece ai scris ca tu o ai (posibilitatea);),
te-as ruga sa cauti in volumul III/1, pag 153. Sper ca vorbim despre
aceeas carte, de I.I. Russu, Ed. Acad. 1977.
Vorbim de aceeasi sursa..Indicatia cu privire la numele soldatului e corecta.Si nu e singura inscriptie care are in compunere particula ''bar''.
Iata si alte nume :Barbarcas, Barhadadis, Barnebo, Barsimsus Callisthensis, Borafas (probabil Barafas).Sunt si numele Iaddaios si Iiddeus care par a fi nume de soldati iudei.
Nu e nici o indoiala asupra unei prezente a soldatilor de origine semitica ( de exemplu apare si Habibis, alaturi de o suma de nume arabe si siriene)
Iarasi este sigur ca - dupa cantitatea inscriptiilor privind zeii palmirieni - marea majoritatea practicau cultele de aceasta provenienta.
In cazul pe care mi l-ati indicat inteleg ca '' AETERNO '' indica in mod clar ca era vorba despre un credincios al YHWH.
N-aveam de unde sa cunosc amanuntul si asta cautam de fapt: care sunt izvoarele epigrafice cu privire la practicarea cultului IHVH in Dacia Romana.
Despre practicarea acestui cult nu scrie nimic in ''Cultele orientale in Dacia Romana''.
Pentru ca daca stim aceasta putem spune ca era vorba despre iudei..
Altfel, in restul cazurilor este vorba de grupuri semitice vorbitori de arameica, doar inrudite cu iudeii si practicanti ai religiilor Ba'al.
Daca imi puteti indica surse privind practicarea religiei iudaice in Dacia, merci pt informatii :)


lucid din Bucuresti


Redau datele arheologice ce se stiu despre prezente semitice in Dacia post-Traiana.
Din O istorie a evreilor din Romanai in date - editura Hasefer 2000, redactor Hary Kuller:
133-134 (?) e.n. O moneda iudaica de bronz, emisa de Simon Bar Kohba descoperita langa castrul de la Pojejena (n.m. in 1997, la Safed, la intrarea in oras, un batran jerpelit oferea de vanzare inclusiv astfel de monede dar cerea un pretz exorbitant pentru mine: nu lasa sub 20 USD nici picat cu ceara, deci monedele nu erau prea rare)
157 (?) Dacia Superior. Diploma militara acordata veteranului Barismus Calisthensis din Caesareea, fost pedestras, foarte probabil evreu - asa scrie H K
Sec. II, Sarmisegetuza: Piatra de inel cu inscriptie iudaica
IDEM: Altar cu inscriptie votiva dedicata zeului Theos Hypistos de catre Aelia Cassia, persoana, probabil, de origine iudaica
Sec.II Inscriptie votiva la Zalau pusa de un decurion cu cognomem de origine iudaica
Sec.II Placa de ardezie cu simboluri iudaice incizate si inscriptie
Sec III(a doua jumatate): Placutza de aur cu inscriptie bilingva, probabil de invocare a divinitatii ebraice Iao-Iahve descoperita intr-un sarcofag de caramida la Dierna-Orsova
Sec. III-IV : Placutza de aur cu semne si litere incizate pe o foitza rulata initial, cu simboluri legate de divinitatile ebraice iudeo-gnostice (doamna b.d., poate ne explicati ce inseamna asta la evreii monoteisti) tot de la Orsova
Sfarsit Sec IV _ Tomis (Constantza): Fragment de inscriptie greceasca in memoria unui negustor din Alexandria, probabil de origine iudaica
Asta e tot. Din pacate, H K nu are bibliografie (ar fi dublat in volum cartea), dar cred ca majoritatea artefactelor sunt la Muzeul Transilvaniei de la Cluj. Asa ca Pacuraras fiind in zona ar putea sa incerce sa le vada. Eu o sa intreb la muzeul si institutul de arheologie din Bucuresti. Problema este deci complexa si poate rezerva multe surprize.
Doamna b.d.: apropos de toponime - eu cred ca Barzava vine mai probabil de la slava veche - barzo (rapid, iute - e doar un rau de munte), si azi bulgarii spun barzo iar rusii bastro, iar o rasa de ogari celebra se cheama barzoi.
Cat despre doda-dada in Oltenia, cred ca dada, nene, baba, mama, papa sunt mai mult un fel de onomatopee ale vorbirii infantile, fenomen gasit si in alte limbi. Dar faptul ca la Orsova si in Mehedinti sunt destule urme iudaice poate da intr-adevar de gandit.
Daca mai cunoasteti ceva surse istorice sau lingvistice despre prezenta semitica in Dacia va rog sa le comunicati, poate facem toti un mic efort sa ne completam reciproc informatiile.

Niciun comentariu: